torsdag 16 oktober 2014

Kåljox

När jag var lite gjorde min mamma något som heter kåljox.
Detta gjorde hon när hon inte orkade att göra Kålpudding.
För mig spelade ingen roll för det var gott vilket som.
Nu som vuxen förstår jag varför hon valde just att göra kåljoxen.
Det är så enkelt och sköter sig nästan själv.
Tycker ni om Kålpudding men tycker att det är omständigt att göra så testa det här.

Detta behövs:
1 kålhuvud
1 kg köttfärs 
1 ägg
Salt
Peppar 
Smör
Timjan
Sirap
Soja 
Grädde
Mjöl

Börja med att hacka kålen.


Blanda ihop köttfärs, ägg, salt, peppar, timjan.
Rulla ut till köttbullar.


Jag rullar dom till köttbullar men det behövs inte. Man kan lägga i köttfärsen som den är.
Fräs kålen i omgångar i en stekpanna med smör, salt och peppar.


Häll över kålen i en stor kastrull.


Lägg i köttbullarna. Blanda ihop lite sirap, vatten och soja i ett glas och häll över alltihopa och häll sedan på vatten så det täcker litegranna.
Sojan och sirapen har alltid min mormor och mamma gjort så det är också frivilligt.


Låt allt koka under lock i ca 1timme.
Blanda runt och red av med mjöl och vatten.
Häll på lite grädde och låt allt koka ihop.
Servera med kokt potatis och lingonsylt och njut!!!


Ser kanske inte så fint ut men smakar såååå gott !!!


Inga kommentarer: